Przejście podziemne na Placu Na Rozdrożu zyska alternatywę?

IMG_03082m

Północne przejście podziemne na Placu na Rozdrożu trafiło do długo oczekiwanego remontu. Niestety Zarząd Dróg Miejskich w żaden sposób nie chce zwiększyć jego dostępności, tłumacząc się brakiem pieniędzy. Dlatego wspólnie z naszymi organizacjami partnerskimi postulujemy pozostawienie tymczasowego przejścia naziemnego (po obniżeniu tam krawężników i zainstalowaniu pasów ostrzegawczych dla osób niewidomych). Warto pomyśleć także o ścieżkach prowadzących dla osób niewidomych, które ułatwią im poruszanie się po placu. Poniżej prezentujemy całość informacji na temat tego węzła przesiadkowego.

Media o Placu Na Rozdrożu i niedostępnym przejściu

Problemy związane z przejście opisywała w swoich relacjach Gazeta Stołeczna: http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,13668858

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,13696302

Zielone Mazowsze sprawdziło także dokładnie, jak wygląda objazd niedostępnego przejścia zalecany osobom z niepełnosprawnością przez rzecznika ZDM, Adama Sobieraja:

zalecany objazd, źródło: Zielone Mazowsze

O przejściu możecie się także dowiedzieć z relacji Kuriera Warszawskiego:

Plac jako punkt przesiadkowy – niewykorzystana szansa

Sprawdziliśmy dostępność Placu na Rozdrożu razem z Izą Sopalską

Jeszcze kilka lat temu Plac Na Rozdrożu nie wyróżniał sie niczym spośród innych ruchliwych skrzyżowań. Jednak po modernizacji Alei Ujazdowskich oraz wytyczeniu buspasa na Trasie Łazienkowskiej węzeł ten bardzo zyskał na znaczeniu, stając się ważnym punktem przesiadkowym dla podróżnych docierających tu z Pragi Południe. Niestety przeprowadzona modernizacja nie ułatwiła przesiadek w ramach zespołu przystankowego. Dodatkowo nie zostały zlikwidowane bariery architektoniczne występujące na placu w postaci przejść podziemnych, schodów oraz nierównych chodników od północno-zachodniej strony.

W rzeczywistości zapewnienie pełnej dostępności Pl. Na Rozdrożu wymaga szerszych działań, które ułatwią poruszanie się nie tylko na poziomie Alei Ujazdowskich, ale również zagwarantują dostęp do przystanków autobusowych zlokalizowanych na Trasie Łazienkowskiej. Ponadto należy zapewnić alternatywę w postaci odpowiednio nachylonych podjazdów dla wszystkich przejść podziemnych i schodów znajdujących się wokół placu, wyznaczając przejścia naziemne. Można także rozważyć przeniesienie przystanku Plac na Rozdrożu 01, znajdujacego się przy Ministerstwie Sprawiedliwości. Gdyby znajdował się po południowej stronie węzła, przesiadki byłyby znacznie łatwiejsze, skróciłaby się także droga pomiędzy przystankami na poziomie Trasy Łazienkowskiej oraz Alei Ujazdowskich.

Audyt Placu na Rozdrożu z Izą Sopalską z Kulawawarszawa.pl

Niestety nikt nie pomyślał, aby obniżyć krawężniki na czas funkcjonowania przejścia

Przejście przez ulicę Koszykową posiada dziwnie obniżony krawężnik

Z przejścia podziemnego pod Aleją Wyzwolenia nikt nie korzysta, wszyscy przechodzą na dziko w poziomie jezdni

Na trasie zaproponowanej przez ZDM jako objazd przejścia (patrz: obrazek ZM) można spotkać zbyt strome podjazdy

Zachodni chodnik nad Trasą Łazienkowską - przejazd unimożliwiają strome schody

Przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej - mimo remontów wciąż niedostępne

Samochód ekipy remontowej stoi w niewłaściwym miejscu a piesi muszą go omijać ścieżką rowerową

Brak odpowiednich stojaków zmusza rowerzystów do przypinania rowerów do barierek

Już niedługo przedstawimy kompleksowy projekt przebudowy i uzyskania pełnej dostępności Placu na Rozdrożu. Na razie przedstawiamy zdjęcia wykonane podczas spaceru razem z Izą Sopalską. Na fotografiach dobrze widać z jakimi barierami muszą obecnie uporać się piesi poruszający się na Placu na Rozdrożu. Na pierwszym i przedostatnim zdjęciu widoczne jest ogrodzenie, za którym remontowane jest opisywane przejście podziemne.