W dziale tym przedstawiamy ciekawe rozwiązania typowych problemów projektowych, które w wielu przypadkach skutkują powstawaniem barier architektonicznych.
Przejścia podziemne:
2012 Kraków – przejście podziemne przy Dworcu Głównym. Można zastanawiać się nad zasadnością istnienia przejść podziemnych w centrum miasta. Krakowskie przejście wyróżnia się jednak tym, że jest w pełni dostępne dla osób, które nie mogą skorzystać ze schodów. Zbudowano tu łagodnie nachylone szerokie zjazdy. Są one wybierane przez przechodniów częściej niż schody. Dzięki pochylniom nie trzeba instalować wind.
Przystanki tramwajowe:
2011 Frankfurt nad Menem, Niemcy - przystanek tramwajowy Willi Brandt Platz. Szerokie wysepki tramwajowe połączone są z poziomem chodnika łagodnymi spadkami. Ruch samochodów jest w tym miejscu zabroniony, a przechodnie mogą spokojnie poruszać się po torowisku. Tuż obok znajduje się siedziba Europejskiego Banku Centralnego.
2011 Strasburg, Francja – jeden z lokalnych przystanków tramwajowych. Nawierzchnia peronu zrobiona jest z asfaltu oraz kontrastującego z nim jasnego kamienia. Pasażer nie czuje w żaden sposób rożnicy poziomów między chodnikiem, przystankiem a jezdnią. Szeroki azyl pomiędzy torowiskiem gwarantuje, że wszyscy oczekujący na zmianę świateł się na nim zmieszczą.
2012 Kraków – przystanek tramwajowy Filharmonia. Większość przystanków tramwajowych w centrum Krakowa z racji historycznego układu ulic zlokalizowana jest na środku jezdni. Te, które przebudowano w ostatnich latach, posiadają szereg pozytywnych rozwiązań. Warto wymienić zwłaszcza przejścia na obydwu końcach przystanku, usprawniające wymianę pasażerów i poprawiające dostępność.
Schody:
2011 Hamburg- HafenCity, Niemcy – pomysłowe schody. Rampy podjazdowe pomysłowo wkomponowano w schody. Dzięki małemu nachyleniu podjazdu po prawej nie są potrzebne poręcze, bo jego pokonanie nie jest problemem. W schody wbudowane są także kamienne ławki.
2011 Maastricht, Holandia – kładka dla pieszych. Mimo że to kładka, brak tutaj tradycyjnych schodów. Piesi wchodzą po pochylinie, gdzie znajdują się niewielkie progi zwiększające przyczepność. Utrudnia to także jeżdzenie rowerem na moście pomyślanym jako deptak. W zamian rowerzyści dostali rynny wzdłuż bocznej krawędzi, aby łatwiej było wprowadzać i sprowadzać jednoślady.
2012 Steinach w Bawarii, Niemcy – taśmociąg na bagaże. Niewielka stacja kolejowa pełni funkcję węzła przesiadkowego dla każdego, kto chce dostać się do miastecznka Rothenburg nad Tauber. Aby ułatwić podróżnym przemieszczanie się pomiędzy peronami, zainstalowano taśmociągi, które pomagają w transportowaniu po schodach ciężkiego bagażu. Taśma zaczyna poruszać się pod górę kiedy postawimy na niej walizkę lub inny ciężki przedmiot. Dzięki temu idąc pod górę nie czujemy ciężaru bagażu. Powierzchnia taśmy wykonana jest z szorstkiego materiału, który zapobiega zszuwaniu się walizek.
Windy:
2011 Hamburg, Niemcy - winda w ciągu schodów na jednej ze stacji stacji metra. Ze względu na brak miejsca na szyb pionowy na peronie zdecydowano się na windę poruszającą się w po równi pochyłej. Tego typu rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w przypadku modernizacji wiekowych obiektów, gdzie brakuje miejsca bądź możliwości na pionowe windy.
2011 Berlin – Alexanderplatz, Niemcy. Winda łącząca poziom placu i antresoli nad stacją metra. Winda znajduje się w estetycznej obudowie ze szkła i stali. Guzik przywołujący znajduje się na osobnym słupku, co ułatwia skorzystanie osobom na wózkach. Drzwi do windy są automatyczne a na chodniku przed wejściem znajduje się oznaczenie dla osób niewidomych.
Inne przykłady:
2011 Akwizgran, Niemcy – dojście do Dworca Głównego. Przez środek ulicy przebiega pas chodnika ułożony z płyt kamiennych, odpornych na poruszające się tędy autobusy miejskie. Na wysokości przejścia ulica nie posiada krawężników, a pieszy nie czuje, iż jest na jezdni. W tym przypadku to samochód jest gościem na chodniku, a nie pieszy na jezdni. Dla uchronienia miejsca przed paraliżem pozostawiono sygnalizatory.
2011 Berlin – Alexanderplatz, Niemcy. Jest to jeden z głównych węzłów przesiadkowych. Można przesiąść się tu do kolei, metra, tramwaju oraz autobusu, wszystkie przystanki są w 100% dostępne dla osób na wózkach. Piesi mogą przekraczać torowisko tramwajowe w każdym miejscu. Przez węzeł przewija się dziennie 360 tysięcy pasażerów oraz 850 tramwajów.