
Systemy wypożyczalni rowerów miejskich stają się coraz popularniejsze w całej Europie. Przykładem może być Paryż, który już 4 lata temu zainaugurował działanie systemu Velib’z 10 tysiącami rowerów (obecnie 2 razy tyle). W Niemczech podobny system, jednak mniej rozbudowany posiada Deutsche Bahn. Do wprowadzenia własnego systemu przymierza się także Londyn, gdzie początkowo rowerów ma być 6 tysięcy. Jak wyglądają miejskie rowery w stolicy Francji można zobaczyć na filmie:
Także w Polsce pojawiły się pierwsze próby wprowadzenia tego systemu, który może być na krótkich dystansach świetnym uzupełnieniem komunikacji zbiorowej. Wśród polskich miast, które zainteresowały się tym tematem i wprowadziły lub wprowadzą możliwość wypożyczenia rowerów znalazły się Kraków, Rzeszów, Wrocław i Rzeszów. Stolica niestety wciąż niestety jest niechlubnym przykładem dla innych miast zainteresowanych tą technologią: zamiast systemu miejskiego już niedługo powstaną 3 systemy dzielnicowe. Bielany, Białołęka i Ursynów zapowiedziały stworzenie własnych sieci wypożyczalni. Taka sytuacja jest niezrozumiała i wymaga szybkiej interwencji władz miasta, które ociąga się z pracami nad systemem miejskiego roweru. Grozi nam powstanie 3, a w przyszłości być może większej ilości, autonomicznych systemów, które nie pozwolą na pozostawienie roweru w dowolnie wybranej wypożyczalni. Taki system z pewnością nie będzie w 100% przyjazny dla wszystkich mieszkańców stolicy.
Na koniec warto zastanowić się czy Warszawa jest gotowa na system roweru miejskiego i czy nie sparaliżuje on miasta, jeśli zostanie uruchomione więcej niż kilkaset rowerów. Brak infrastruktury rowerowej może być czynnikiem zniechęcającym niektórych użytkowników, a dla kierowców może oznaczać dodatkowe problemy związane z większą liczbą rowerów w ruchu miejskim. Oczywiście nie chodzi tu o ograniczenie ruchu rowerów, jest to raczej potrzeba szybkiej poprawy rowerowej infrastruktury w stolicy. Za granicą najpierw tworzono sieci ścieżek rowerowych, idea miejskiego roweru nadeszła później.
Warto również zacytować tutaj słowa Rafała Muszczynko z Zielonego Mazowsza, który w artykule na portalu polskanarowery.sport.pl ten sposób opisał stan infrastuktury w polskich miastach:
„Pamiętać należy jeszcze o jednej istotnej sprawie. Nawet najlepszy system roweru miejskiego nie ma szans na sukces w mieście, w którym zwyczajnie nie ma gdzie jeździć rowerem. Rower miejski nie zastąpi dróg rowerowych, kontrapasów, uspokojenia ruchu, pasów rowerowych, czy stojaków. Może być tylko ich uzupełnieniem.”
W celu wyrobienia sobie własnej opinii polecamy poniższe linki:
Artykuł ze strony polskanarowery.sport.pl zawierający wiele przydatnych informacji o systemach roweru miejskiego w Polsce i za granicą:
http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,10706963,Rower_miejski___dlaczego_jednym_sie_udaje__a_innym.html
Mapa paryskiego systemu Velib’. Zaznaczone zostały wypożyczalnie.
http://www1.folha.uol.com.br/folha/dimenstein/velib%20map.jpg
Archiwalny artykuł o problemach z miejskim rowerem w Paryżu (skasowany ze strony onetum dostępny na forum gazeta.pl:
http://forum.gazeta.pl/forum/w,23704,103696876,103696876,Porazka_systemu_roweru_miejskiego_w_Paryzu.html)
Jak radzi sobie Poznań?
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,10649099,Poznanski_rower_miejski_tuz__tuz_.html
Rower miejski na Bemowie i Ursynowie:
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,dzielnice-same-walcza-o-miejski-rower,267635.html
Rower miejski na Białołęce:
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,miejski-rower-na-bialolece-wskaz-miejsca-na-stojaki,293201.html